Alternatywy dla mięsa

Alternatywy dla mięsa – to nie tylko przyszłościowe produkty dla wegetarian czy wegan, ale dla każdego kto chciałby choćby trochę przyczynić się do zatrzymania tragicznych w skutkach zmian klimatycznych, których przyczyną jest w głównej mierze nadmierny obrót wodą (ujemny bilans wodny – użytkowanie przewyższa możliwości zasobów naturalnych) oraz zanieczyszczenia powstałe przy produkcji produktów mięsnych.

Do napisania tego artykułu zainspirował mnie już od długiego czasu poruszany temat „diety planetarnej” oraz „marnowaniu żywności”. Jednym z ich aspektów, które poruszają jest właśnie ograniczenia spożycia mięsa ich ich podrobów, a także w ostateczności innych produktów pochodzenia zwierzęcego.

umów wizytę

Dieta roślinna – rodzaje

Wyróżniamy 2 główne rodzaje diety roślinnej, takie jak: wegetarianizm i weganizm. Pierwszy z nich dzieli się jeszcze na kilka podrodzajów:

  • fleksiwegetarianizm – spożywanie od czasu do czasu produktów pochodzenia zwierzęcego, w tym też mięsa
  • owowegetarianizm – spożywanie jaj
  • laktoowowegetarianizm – spożywanie jaj oraz produktów nabiałowych (głównie mleko)
  • laktowegetarianizm – spożywanie produktów nabiałowych
  • frutarianizm – spożywanie tylko owoców
  • semiwegetarianizm / ichtiowegetarianizm – dopuszcza spożywanie ryb i niektórych rodzajów mięsa

Weganizm jest to taki rodzaj diety roślinnej, która eliminuje całkowicie spożycie produktów pochodzenia zwierzęcego. Opiera się właściwie tylko na spożywaniu produktów zbożowych, w tym pieczywo, płatki zbożowe, a także owoce i warzywa.

Konsultacja z dietetykiem

Dieta roślinna – korzyści stosowania

Wiele badań naukowych potwierdza jej pozytywny wpływ na organizm zmniejszając ryzyko chorób cywilizacyjnych, w tym otyłości, chorób sercowo-naczyniowych, nadciśnienia tętniczego, cukrzycy oraz wielu innych. Zmniejszając stan zapalny organizmu, dzięki temu zmniejsza też ryzyko powstania chorób nowotworowych.

Dzięki wysokiej zawartości błonnika pokarmowego powoduje, że dieta może mieć mniejszą gęstość energetyczną. Oznacza to, że stosując dietę roślinną można wywołać efekt ujemnego bilansu energetycznego, co sprzyja procesowi odchudzania (zachowanie niskiej kaloryczności przy wysokim poziomie sytości). Poprawia także funkcjonowanie oraz prace jelit (przyspieszając pasaż treści przez przewód pokarmowy), tolerancję na glukozę oraz gospodarkę węglowodanową i wodno-elektrolitową, parametry profilu lipidowego (trójglicerydy i cholesterol i jego frakcje LDL „zły” i HDL „dobry”) oraz przynosi wiele, wiele innych korzyści dla organizmu.

Poprzez niską wartość energetyczną diety przy wysokim poziomie nasycenia organizmu sprzyja redukcji masy ciała lub utrzymaniu prawidłowej masy ciała, działając profilaktycznie przeciw nadwadze i otyłości. Jednakże pomimo zawartości wielu niezbędnych składników odżywczych, w szczególności witamin i składników mineralnych, dzięki spożywaniu owoców i warzyw oraz wielu innych produktów pochodzenia roślinnego, należy prowadzić dietę roślinną w sposób racjonalny oraz ewentualnie sięgnąć po suplementy diety (w tym witaminę D, B12, żelazo, cynku. Aby dieta roślinna była bezpieczna dla zdrowia należy dobrze ją zbilansować. Mimo to dieta ta należy do diet poprawiających zdrowie.

Najlepsze alternatywy dla mięsa – przykłady

Mięso mówi się jest najlepszym źródłem pełnowartościowego łatwo przyswajalnego białka. W diecie roślinnej mimo to są dostępne produkty o podobnym składzie aminokwasowym (o podobnej wartości odżywczej do mięsa) takie jak: rośliny strączkowe, soja i przetwory sojowe (tofu, tempeh, seitan – białko pszenne, czyli gluten, mięso sojowe – odwodnione białko sojowe), owoc chlebowca – jackfruit, boczniaki – grzyby, orzechy arachidowe i migdały, nasiona i pestki roślin strączkowych.

Zamiennikami produktów mlecznych są tzw. mleczka roślinne, np. migdałowe, z nerkowców, ryżowe, sojowe lub kokosowe. Produkty takie będące dodatkowo fortyfikowane (wzbogacane) w wapń, witaminę D lub witaminy z grupy B są cennym źródłem tych składników odżywczych.

Rozpowszechniający się w zastraszającym tempie trend stosowanej diety roślinnej wśród populacji zainspirował producentów żywności do rozpoczęcia produkcji produktów na bazie tylko surowców roślinnych, dzięki temu pojawiają się na rynku spożywczym nowe gotowe produkty lub półprodukty wegańskie. Na półkach w supermarketach możemy już znaleźć roślinne zamienniki dla: kabanosów, kiełbas, parówek, pasztetu, mięsa mielonego, burgerów, klopsów gyrosa a’la kurczak, sera żółtego, jogurtu naturalnego.

Ostatnio nawet ze względu na częstą nietolerancję lub alergię na soję producenci prześcigają się na stworzenie produktów nie zawierających jej.

Powstają nowe badania nad wykorzystaniem mięsa z probówki i mięsa z owadów. Choć brzmi to jak z jakiegoś filmu Science Fiction, to myślę, że już w najbliższej przyszłości tak będzie wyglądać spożywanie „mięsa”.

Alternatywy dla mięsa – dietetyk Poznań DietetykFit poleca