Antyoksydanty

Antyoksydanty – czyli inaczej przeciwutleniacze, naturalne związki chemiczne występujące w żywności korzystnie oddziałujące na organizm. Hamujące starzenie się organizmu oraz zmniejszające ryzyko chorób, np. nowotworowych, kardiologicznych lub diabetologicznych (cukrzyca lub insulinooporność).

Ale tak na prawdę, to po co nam one? Nie tylko my kobiety dbamy o nasz wygląd, ale też często dbamy profilaktycznie o zdrowie. Pomocne właśnie w tym są antyutleniacze. Ich głównymi rolami w organizmie są: walka z wolnymi rodnikami (zapobieganie ich tworzenia i usuwanie powstałych przez nie zniszczeń komórek) i uczestniczenie w procesie neutralizacji pH w organizmie.

Czym są te wolne rodniki?

To tlenowe reaktywne cząsteczki, które reagują z innymi cząsteczkami w organizmie, przez co powstają uszkodzenia ważnych struktur komórkowych w organizmie, np. DNA, co zaburza ich prawidłowe funkcjonowanie. Jednymi ze skutków jest nieprawidłowe przeprowadzenie procesu metabolizmu składników pokarmowych, np. utlenienie cząstek tłuszczu i powstanie w związku z tym szkodliwych związków dla zdrowia.

Powstanie wolnych rodników zwiększają takie czynniki, jak: nadmierne długotrwałe narażenie na intensywny stres, palenie papierosów, częste spożywanie alkoholu oraz produktów wysoko przetworzonych, zanieczyszczenie środowiska (aspirowane nie tylko drogą oddechową) oraz długotrwałe i intensywne promieniowanie UV.

umów wizytę

Do momentu kiedy w organizmie jest zachowany bilans ilości powstających wolnych rodników i dostarczanych antyoksydantów nie stanowi zagrożenia dla zdrowia. W przeciwnym razie, gdy ilość antyutleniaczy jest niewystarczająco, aby zneutralizować powstające wolne rodniki, dochodzi do upośledzenia działania układu odpornościowego organizmu.

Konsekwencją tego są zaburzenia pracy wielu narządów oraz przyspieszenie starzenia się organizmu. Gdy jest ich za dużo, może dojść do powstania stresu oksydacyjnego, który przyczynia się do rozwoju stanu zapalnego oraz wielu schorzeń, takich jak: nowotwory, miażdżyca, cukrzyca, nadciśnienie, choroba Parkinsona i Alzheimera.

Antyoksydanty – źródła w diecie

Zatem jakie związki należą do grupy antyoksydantów? Są to przede wszystkim: witaminy A, C i E, polifenole, karotenoidy, koenzym Q10, cynk, …

Naturalne związki te dostarczysz w codziennej diecie, a najlepszymi ich źródłami są: owoce i warzywa, zielona herbata, kawa, kakao, miód, masło, wątróbka (podroby odzwierzęce), ryby, oleje roślinne, chude mięso, orzechy, pestki i nasiona roślin strączkowych, owoce morza, grzyby, sezam, mak, siemię lniane, nasiona chia …

Antyoksydanty – rola w diecie | odpowiada dietetyk Poznań