Odchudzanie – walka z nadwagą i otyłością

Odchudzanie – walka z nadwagą i otyłością, lecz jak postępować aby było ono skuteczne i trwałe, a przy tym smaczne i przyjemne.

Główną przyczyną powstania nadwagi i otyłości jest nadmierna podaż energii wraz z pożywieniem. Może się jednak tak zdarzyć, że nie będzie to jedyna przyczyna takiego stanu. U źródła mogą leżeć zaburzenia metabolizmu, głównie tłuszczy i węglowodanów oraz zaburzenia wydzielania i działania hormonów, np. gruczołu tarczowego (tarczycy).

W pierwszym kroku należy określić ilość spożywanych kalorii z pożywieniem, a następnie ocenić czy nie istnieje nadwyżka kaloryczna, tzw. dodatni bilans energetyczny. Nawet jeśli przyczyną nadwagi i otyłości jest nieprawidłowa dieta, dietetyk zawsze zaleci wykonanie badania laboratoryjnego (biochemicznego) krwi i/lub moczu. Dietetyk jako spokrewniony zawód z medycyną rekomenduje regularne wykonywanie badań.

umów wizytę

Najczęstszymi przyczynami kłopotu z pozbyciem się nadmiernej masy ciała są:

  • niskie tempo metabolizmu
  • niedobory pokarmowe (nie dostarczamy odpowiedniej ilości niezbędnych składników pokarmowych do prawidłowego funkcjonowania organizmu)
  • spożywania produktów, które w swoim składzie posiadają składniki/substancje stymulujące wydzielanie hormonów odpowiedzialnych za m.in. odkładanie komórek tłuszczowych
  • występowanie takich schorzeń jak: insulinooporność, cukrzyca, hipoglikemia reaktywna, niedoczynność tarczycy, Hashimoto, dysbioza jelitowa, niedokrwistość, niedobory pokarmowe, nietolerancje pokarmowe

Aby ułatwić organizmowi utratę nadmiernej masy ciała, w tym zmniejszenie zawartości tkanki tłuszczowej należy:

  1. dostosować ilość spożywanej wartości energetycznej diety do aktualnego stanu zdrowia i poziomu przemiany materii oraz odpowiedni rozkład proporcji ilości białek, tłuszczy i węglowodanów w diecie
  2. w miarę możliwości spożywać posiłki regularnie, dzięki temu zmniejszy to poziom odkładania się tkanki tłuszczowej i przyspieszy tempo metabolizmu
  3. zadbać o prawidłowy poziom insuliny w organizmie poprzez kontrolowanie spożycia produktów bogatych w węglowodany, w szczególności tych prostych
  4. zadbać o prawidłowy stan mikrobioty jelitowej poprzez odpowiednio zbilansowaną dietę oraz ewentualną suplementację probiotyków i/lub prebiotykó
  5. zadbać o prawidłowy stan psychiczny, dotyczy się do zarówno ograniczenia stresu, prawidłową relację z żywnością, jak i zaburzenia odżywiania (nocne podjadanie, kompulsywne objadanie się, itp.)

Odchudzanie – walka z nadwagą i otyłością z dietetykiem Poznań

Leczenie nadwagi i otyłości z dietetykiem Poznań – odchudzanie z dietetykiem