Zdrowe grillowanie

Zdrowe grillowanie czyli prawidłowa technika grillowania i zdrowe jedzenie

Posiłek z grilla może być zdrowy, jeśli przygotuje się go z wysokiej jakości produktów, odpowiednio przyrządzi oraz zastosuje odpowiednią technikę pieczenia. Ma to ogromne znaczenie w minimalizowaniu powstawania toksyn w żywności. Należy przede wszystkim używać aluminiowe tacki, odpowiednio zamarynować mięso i ryby, unikać stosowania chemicznych podpałek i trzymania rusztu bezpośrednio nad ogniem.

Nieprzestrzeganie podstawowych zasad podczas grillowania przyczynia się do powstawania rakotwórczych substancji w żywności, takie jak: akrylamid, wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne, nitrozoaminy i inne.

Do podstawowych zasad grillowanie należy:

  • utrzymywanie czystości samego grilla i rusztu (resztki po poprzednim grillu dalej ulegają spalaniu, co staje się trujące dla organizmu)
  • nie powinno się kłaść produktów bezpośrednio na ruszcie, tylko używać tacek lub folii aluminiowych (nie spowoduje to spływania tłuszczu do ognia)
  • rozpałki, podpałki i inne chemiczne roztwory należy używać podczas rozpalania ognia i nie dodawać ich podczas smażenia
  • najlepszym materiałem do rozpalenia grilla jest węgiel drzewny
  • nie powinno się używać jako rozpałki drewna polakierowanego, pofarbowanego ani pokrytego jakąkolwiek substancją, która mogłaby się dostać do smażonej żywności

Jaką żywność można grillować, aby była ona zdrowa?

Tradycyjnie kojarzone z grillem karkówka, boczek, kiełbasa nie będą najlepszym wyborem, ze względu na zawartość w nich nasyconych kwasów tłuszczowych, których nadmiar w diecie może powodować rozwój nadciśnienia tętniczego, miażdżycy i innych chorób sercowo-naczyniowych. Ponadto bardzo często te produkty marynuje się w dużej ilości tłuszczu, co zwiększa ich kaloryczność. Należą także do produktów ciężkostrawnych, a poddanie ich obróbce termicznej jakiej jest smażenie powoduje zwiększenie efektu spowolnienia i pogorszenia ich strawności, przez co mogą pojawić się dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego, takie jak: zgaga, niestrawność, bóle brzucha.

Najlepszymi produktami nadającymi się na grilla są warzywa, np. cukinia, papryka, kolby kukurydzy oraz owoce, pieczarki, ser, np. camembert oraz chude mięso, np. indyk, kurczak. Dobrze jest zamarynować, głównie mięso, przed wstawieniem na ruszt marynatą zawierającą składniki o właściwościach przeciwutleniających, takich jak: pieprz, tymianek, cząber, czosnek, oregano.

Dodatkowo można zgrillować także pieczywo jako dodatek do potraw z grilla lub chrupiący tost do np. sałatek przygotowanych ze świeżych składników.

Zdrowe grillowanie z dietetykiem Poznań