Zmiana nawyków żywieniowych

Zmiana nawyków żywieniowych jest kluczem do odchudzania i zadbania o Nasze zdrowie, które jest tak cenne. W XXI wieku, kiedy szerzy się pandemia nadwagi i otyłości oraz wielu chorób cywilizacyjnych ważne jest zadbanie o prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu.

Jan Kochanowski – fraszka „Na zdrowie”

Szlachetne zdrowie,
Nikt się nie dowie,
Jako smakujesz,
Aż się zepsujesz.
Tam człowiek prawie
Widzi na jawie
I sam to powie,
Że nic nad zdrowie
Ani lepszego,
Ani droższego;
Bo dobre mienie,
Perły, kamienie,
Także wiek młody
I dar urody,
Miejsca wysokie,
Władze szerokie
Dobre są, ale –
Gdy zdrowie w cale.

Dbaj o zdrowie!!! Nadwaga i otyłość również ma negatywny wpływ na zdrowie, dlatego należy powrócić do swojej prawidłowej masy ciała (należnej).

Adam Mickiewicz – fragment „Inwokacji”

…, Ty jesteś jak zdrowie,
Ile cię trzeba cenić, ten tylko się dowie,
Kto cię stracił.

Idealnym wsparciem profilaktyki chorób oraz redukcji masy ciała jest DIETA. Dobieranie odpowiednich proporcji składników pokarmowych i eliminację niektórych z nich często kojarzy się z restrykcyjna dietą lub poczuciem strachu, że nie damy rady przy niej wytrwać (np. ze względu na uzależnienie od słodyczy).

Nowa zmiana w Naszym życiu sprawia, że czujesz przytłoczenie nowych zasad? To normalne. Nie panikuj! Dietetyk lub najlepiej psychodietetyk poprowadzi Cię przez cały proces zmiany nawyków żywieniowych stopniowo wprowadzając Cię w nowy lepszy świat.

Konsultacja z dietetykiem

Coraz częściej jedzenie nie traktujemy już tylko jako potrzeby fizjologicznego pokrycia potrzeby przeżycia (piramida Maslova). Jedzenie staje się przyjemnością i często traktujemy go jako nagroda lub zajadanie stresu i złego nastroju.

Zmiana nawyków żywieniowych – konieczność

Pandemia nadwagi i otyłości sprawia, że zaistniała konieczność wprowadzenia zaleceń zmiany nawyków żywieniowych dla populacji na całym świecie. Skutkiem szerzenia się obu tych schorzeń jest zwiększenia wskaźnika umieralności na świecie.

Aby zmniejszyć wartość tego wskaźnika, ryzyka zachorowalności na choroby cywilizacyjne oraz zapobiec wystąpienia tych schorzeń należy jak najwcześniej zwiększyć świadomość potrzeby wprowadzenia zmian nawyków żywieniowych.

Zmiana nawyków żywieniowych – motywacja

Żeby schudnąć lub włączyć dietoterapię chorób cywilizacyjnych trzeba chcieć. Zmiany te nie są na chwilę, tylko na lata. niestety bez motywacji może być to nieefektywne, dlatego szybko tracimy chęć do zmian i wracamy do poprzedniego trybu życia. Co nazywamy efektem jo-jo.

Pokusy i przeszkody to naturalnie występujące chochliki na naszej drodze do osiągania naszego celu. To TYLKO od Ciebie zależy, czy im się oprzesz. Im więcej razy próbujesz, tym stajesz się silniejszy/a i stają się one coraz łagodniejsze i łatwiejsze do pokonania. Pamiętaj, NIE PODDAWAJ SIĘ NIGDY!!!

Zdrowa dieta może też być smaczna!!!

Jeżeli brak Ci motywacji by zacząć zdrowy styl życia. Na start po osiągnięciu swojego pierwszego celu nagradzaj samego siebie. Czy to będzie nowa bluzka, czy wyjście z koleżankami do kina, to już od ciebie zależy. Ale niech to nie będzie jedzenie!!!

Nasze żywienie oraz tryb życia jest często uzależniony od sytuacji, w których się znajdujemy. Różni ludzie reagują różnie na stres, przykrości, nudę, brak czasu, długie godziny spędzone w pracy i wiele innych. Wszystkie te sytuacje wpływają na nasz tryb życia (siedzący, cały czas w ruchu itd) i sposób odżywiania się. Jeżeli sytuacje te trwają już długo. Są one już NASZYM PRZYZWYCZAJENIEM. Ale i one można zmienić i skierować w dobrym kierunku.

Właśnie teraz, jeśli nie jest już z Tobą, aż tak źle, jest najlepszy czas. Może jest to ten czas, aby o siebie zadbać. Pomyśl o tym. Jesteś na pewno wartościowym człowiekiem i nie warto by było się tak zaniedbać. Jeżeli jesteś zainteresowany poradami żywieniowymi i nie tylko, zapraszam Cię do skontaktowania się ze mną. A ja udzielę Ci kilka niezbędnych porad.

Dlatego MUSZĘ, zamień na CHCĘ!!!

Dobrym pomysłem będzie usunięcie demotywatorów. Jeśli Twoi znajomi, zdjęcia, grafiki lub cokolwiek sprawia, że czujesz się zdemotywowana, odsuń się od nich.

Motywacja – gdzie szukać?

Na samym początku swojej pracy nad realizowaniem celu ważne jest, abyś poświęcił trochę czasu przy kartce i spisał „plusy”, „minusy”. Zastanów się co może pomóc Tobie w osiągnięciu wymarzonego celu. Za wczasów możesz również przemyśleć jakie ewentualnie przeszkody napotkasz po drodze. To wszystko sprawi, że podczas realizacji Twojego celu nie poddasz się od razu, ponieważ będziesz wstępnie przygotowany na przeciwności losu, które zawsze mogą się przydać każdemu.

Dobrze jest też poinformować najbliższe otoczenie o Twoim postanowieniu i może poproszeniu ich o wsparcie w trudnych dla Ciebie chwilach. Może wydaje Ci się teraz to błahe, ale to na prawdę bardzo pomocne w zmianach nawyków.

Jeśli trudno Ci znaleźć Twojego źródła motywacji to nic złego. Może potrzebujesz czasu, aby go znaleźć. Zachęcam też do skorzystania z pomocy specjalistów w tej dziedzinie 😉

Do dzieła!!! Trzymam za Was kciuki!!!

Zmiana nawyków żywieniowych – dietetyk Poznań