Zdrowe zakupy

Zdrowe zakupy – nauka od podstaw. Chciałbyś jeść zdrowo, ale nie wiesz co kupić i jak sprawdzić czy na pewno kupujesz zdrowe produkty? Przeraża Cię natłok różnych rodzajów produktów? Myślisz, że aby jeść zdrowo musisz się wykosztować?

Zdrowe zakupy pomogą Ci nawet oszczędzić pieniądze, a chociażby zaoszczędzając na lekach i częstych wizytach u lekarza. Skoro tak, to już do Ciebie należy decyzja, czy lepiej zainwestować w zdrowe jedzenie czy leki i lekarzy w późniejszym czasie. Ponieważ przy niezdrowej żywności, nie ma szans aby zdrowie nie zaszwankowało nam pewnego dnia.

Polacy mają na to, takie idealnie pasujące do tego powiedzonko: „Mądry Polak po szkodzie”. Czy nie lepiej więc zapobiegać, niż leczyć.

Zdrowe zakupy

Z artykułu Jak jeść zdrowo i nie zbankrutować dowiesz się, że zdrowa dieta kupowana z głową nie sprawi, że wykosztujesz się do cna. Chyba, że zdrowie jest dla Ciebie mniej ważne niż nowa piękna sukienka lub nowy gadżeciarski samochód. Decyzja należy do Ciebie.

Zdrowe zakupy, czyli jakie? Po pierwsze, kupuj tylko tyle ile jesteś w stanie zjeść przez najbliższe dni/tydzień. Raczej zakupy na zapas nie pomogą Ci zaoszczędzić i zabierają miejsce nowym zdrowym produktom. Sprawdzonym trikiem jest również nie robienie zakupów, kiedy odczuwasz głód. Wtedy jesteśmy bardziej skłoni kupić więcej lub włożyć do koszyka zbędne produkty.

Aby być świadomym, jakie produkty są zdrowe polecam Ci zajrzeć po rzetelne informacje na ten temat. Zachęcam Ciebie do zapoznania się z ciekawymi artykułami na ten temat.

Zatem, jeśli już uzupełniłeś trochę wiedzy z zakresu zdrowego i ekologicznego żywienia, jak się poruszać po sklepowych półkach? Zacznij od przedziału ze świeżymi owocami i warzywami (markety mają tak zwane małe ryneczki). „Bio” oznaczone są EUROLIŚCIEM.

Konsultacja z dietetykiem

Dobrze jest też się zaopatrzyć w zioła i przyprawy, aby udoskonalić aromat naszych potraw, ale też wspomóc funkcjonowanie naszego organizmu dzięki zdrowotnym ich właściwością. Niektóre z nich mają nawet właściwości wpływające korzystnie na naszą przemianę materii. Najlepiej, gdyby były one świeże, np. natka pietruszki, szczypiorek, koperek, itp.

Dobrym wyborem, szczególnie porą jesienno-zimową, będą kiszonki. Zarówno znana wszystkim kiszona kapusta, ogórki, jak i mniej znane np. buraki, marchew, czy inne warzywa. Jedną z wielu ich właściwości jest to, że wpływają korzystnie na naszą florę bakteryjną jelit.

Produkty zbożowe pełnoziarniste (bułki, chleb, makarony, kasze), pestki, nasiona roślin strączkowych, rośliny strączkowe oraz orzechy także należą do zdrowych produktów. Bogate są w zdrowe tłuszcze, białko pełnowartościowe oraz błonnik pokarmowy.

Zdrowe tłuszcze, czyli jakie? Najlepszym źródłem tłuszczy w naszej diecie będą tłuszcze roślinne, które mają jednonienasycone kwasy tłuszczowe. Do dobrych źródeł tłuszczu są takie produkty jak: oliwa z oliwek, olej rzepakowy, masło klarowane do smażenia oraz produkty zawierające w swoim składzie naturalnie występujący tłuszcz (orzechy, pestki, nasiona, sery, niektóre warzywa i owoce).

Z napojów najlepszym źródłem będą kawy (świeżo mielone), herbaty (zielona lub biała), herbaty ziołowe i napary oraz soki (zalecam jednak ich samodzielne przygotowywanie w domu).

Jeśli nie możesz się oprzeć pokusie zjedzenia czegoś słodkiego to wybierz może lepiej 1 opakowanie, które starczy Ci na dłużej. Polecam Ci również wybrać jako słodycz lepiej ciasto gotowe lub kupić składniki do ciasta i przygotować je w domu. Będzie to na pewno lepszą alternatywą od wysoko przetworzonych ciastek, cukierków i batonów. A biały cukier możesz zamienić na słodzik lub zamienniki cukru.

Zdrowe zakupy z dietetykiem Poznań Grunwald