Rośliny strączkowe

Rośliny strączkowe, a właściwie warzywa strączkowe czy też nasiona roślin strączkowych, to bardzo dobre źródło pełnowartościowego białka oraz wiele cennych składników odżywczych, błonnika pokarmowego, witamin (głównie witamin z grupy B) i minerałów (żelaza, magnezu, potasu, jod, wapń i fosforu). Mają niski indeks glikemiczny, co sprawia, że nadają się dla osób mających cukrzycę oraz insulinooporność.

W kuchni mają wiele zastosowań, od past do kanapek, farszu do pierogów, pasztecików zup, poprzez zapiekanki, sałatki, po pasztety, kotleciki, placuszki. Można z nich także przygotować mąkę, np. z soczewicy, ciecierzycy czy fasoli.

Często unikamy już spożywanie strączków, ponieważ wywołują u nas dolegliwości w przewodzie pokarmowym, takie jak: wzdymanie, produkcja gazu lub refluks żołądkowo-jelitowy. Wszystko jest spowodowane brakiem enzymu rozkładającego węglowodany zawarte właśnie w strączkach, które są rozkładane dopiero w jelicie grubym przez bakterie jelitowe.

Pozbędziemy się przykrych objawów, jeśli właściwie przygotujemy je. Przede wszystkim każde strączki należy moczyć przed gotowaniem minimum 12 godzin, zmieniając wodę co najmniej dwa razy oraz należy wymienić wodę z ostatniego moczenia. Po ugotowaniu warto jeszcze raz przepłukać ugotowane nasiona roślin strączkowych. Przed ich wyłożeniem można też dla złagodzenia objawów dodać łyżkę octu jabłkowego lub winnego.

umów wizytę

Unikajmy też łączenia ich z innymi ciężkostrawnymi, tłustymi produktami, takimi jak kiełbasa czy boczek.

W wielu pracach naukowych dowiedziono pozytywny wpływ spożycia nasion roślin strączkowych na oddziaływanie na układ sercowo-naczyniowy, zmniejszając ryzyko rozwoju chorób poprzez ich kardioprotekcyjne właściwości (ze względu na zawartość w nich substancji przeciwutleniających oraz błonnika pokarmowego). Dzięki tej właściwości mają również działanie antynowotworowe.

Regularne spożywanie zmniejsza także rozkurczowe ciśnienie krwi, co zmniejsza ryzyko nadciśnienia tętniczego. Zaobserwowano także, że mogą się przyczynić do zmniejszenia stopnia stanu zapalnego organizmu, poprzez zmniejszenie stężenia parametrów, takich tak: białko CRP oraz OB.

Dlatego nasiona roślin strączkowych powinny być elementem diety nie tylko wegetarian, ale każdego z Nas, ze względu na ich prozdrowotne właściwości oraz zawartość aminokwasów (składowych białka), które idealnie uzupełniają aminokwasy zawarte w produktach pochodzenia zwierzęcego.