Czym zamienić biały cukier w diecie?

Czym zamienić biały cukier w diecie? W codziennej diecie u większości z Nas najczęściej stosowaną substancją jest właśnie biały cukier, ponieważ jest on najbardziej popularny. Pomimo naturalnego pochodzenia dostarcza jedynie energii (cukier prosty, który jest szybko wchłaniany do organizmu, przez co szybko podwyższa stężenie glukozy we krwi i równie szybko następuje jego spadek), bez żadnych wartości odżywczych.

Wysoki jego udział w diecie prowadzi do powstawania nadmiernej masy ciała oraz innych chorób dietozależnych. Cukier stanowi pożywkę dla wielu drobnoustroju w organizmie, sprzyja powstawaniu próchnicy na zębach, zakłóca gospodarkę hormonalną, może powodować bóle głowy, przyspiesza proces starzenia, przyczynia się do rozwoju chorób układu krążenia oraz nadpobudliwości u dzieci.

Dlatego Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca stosować zdrowsze zamienniki cukru, które sprawią, że nie będziemy musieli rezygnować ze słodkiego smaku, jeśli nasz organizm jest do niego przyzwyczajony. Możemy go uzyskać ze zdrowszej alternatywy:

  • stewia
  • erytrytol (naturalne źródło to melon, gruszki i winogrona
  • melasa (produkt uboczny podczas produkcji białego cukru
  • miód
  • ksylitol (otrzymywany z kory brzozy
  • syrop klonowy
  • syrop a agawy

umów wizytę

Mimo to, że niektóre z nich mają więcej energii niż biały cukier to zawierają one cenne składniki odżywcze (witaminy z grupy B, minerały: wapń, żelazo, fosfor, magnez, potas oraz przeciwutleniacze), dlatego stają się lepszą alternatywą dla białego cukru. Pamiętajmy też, że każda z tych substancji ma inny stopień słodkości, np. ksylitol ma prawie 200 razy słodszy smak od sacharozy (białego cukru).

W naszej diecie sacharoza powinna stanowić mniej niż 5% zapotrzebowania energetycznego, dlatego warto odzwyczajać nasze kubki smakowe od słodkiego smaku, w miarę możliwości. Natomiast nie rób tego z dnia na dzień. Proces oduczania organizmu powinien przebiegać systematycznie i stopniowo. Inaczej istnieje ryzyko niepohamowanego napadu objadania się słodkimi produktami w celu zaspokojenia nawyku.

Czym zastąpić biały cukier w diecie? – podpowiada dietetyk

Zainteresował Cię powyższy artykuł? Przeczytaj poprzednie artykuły 🙂

Sprawdź także oferowane przez Nas usługi dietetyczne – konsultacje z dietetykiem