Dieta w migrenie

Dieta w migrenie – co jeść a czego unikać?

Migrena to przewlekłe schorzenie, charakteryzujące się napadowym bardzo silnym bólem głowy, ze współistniejącymi objawami. To uporczywe neurologiczne schorzenie występuje w większości przypadkach u kobiet.

Głównym objawem migreny jest bardzo silny ból głowy, umiejscowiony w jednym miejscu głowy, najczęściej z tyłu gałek ocznych i skronią. W trakcie napadu migrenowego ból może systematycznie zwiększać się lub pulsować. Odczucie dolegliwości może nasilać się podczas aktywności fizycznej oraz wykonywania codziennych czynności angażujących zmianę położenia głowy względem wysokości od podłoża oraz osi mózg-kręgosłup. Mogą też występować objawy współwystepujące, takie jak: nudności, wymioty, nadwrażliwość sensoryczna lub łzawienie oczu.

umów wizytę

Do czynników nasilających powstanie napadów migrenowych należą: długotrwały i silny stres, zaburzenia hormonalne, pozostawanie na czczo przez długi czas, głodówki, zmiany pogody (meteopaci bardzo często właśnie cierpią na migrenowe bóle głowy) zbyt intensywne zapachy oraz niektóre produkty spożywcze.

Najczęstszą przyczyną powstawania napadów migrenowych jest spożycie żywności zawierającej tyramina, która powoduje uwalnianie norepinefryny z zakończeń nerwowych, przez co może powodować bóle głowy oraz innych produktów spożywczych wyzwalających dolegliwości bólowe.

Niedoór magnezu, witamin z grupy B, witaminy D, koenzymu Q10 oraz zaburzenia mikroflory jelitowej mogą również byc przyczyną pojawiania się napadowych bóli głowy. Można pokusić się o suplementację powyższych składników, lecz najlepiej udać się do specjalisty i wykonać odpowiednie badania diagnostyczne oraz poznać przyczynę częstych napadów migrenowych (mogą być różne).

Konsultacja z dietetykiem

Zasady diety przy migrenowym bólu głowy

Regularność i systematyczność w spożywaniu posiłków, ich ilości oraz przedziałów czasowych zmniejszy dolegliwości oraz częstotliwość pojawiania się napadów migrenowych.

Na liście niezalecanych produktów znajdują się, m. in.: czekolada, kawa, napoje alkoholowe, sery dojrzewające i pleśniowe, produkty zawierające glutaminian sodu, wędliny długo dojrzewające, owoce cytrusowe, lody, marynowane śledzie, wątróbka i barwniki spożywcze. Produkty te zawierają takie substancje, jak: tyramina, fenyloetyloamina, aspartam, azotyny, alkohol, kofeina lub glutaminian monosodowy).

Za produkt zwiększający ryzyko pojawienia się bólu głowy jest biały cukier, który powoduje gwałtowny wyrzut insuliny. Unikaj więc wszystkich produktów zawierających w swoim składzie biały cukier, słodyczy, syropu glukozowo-fruktozowego, stężonych soków owocowych, suszonych owoców i jasnej pszenicy.

Dieta w migrenie – dietetyk Poznań DietetykFit

Zobacz jakie usługi oferuje dietetyk Zuzanna Rosińska przechodząc na CENNIK