Jak dieta wpływa na samopoczucie?

Jak dieta wpływa na samopoczucie? Okazuje się, że odpowiednio skomponowana dieta może pozytywnie oddziaływać na nastrój i psychikę. Najczęściej produkty spożywcze o takim działaniu są nazywane „naturalnymi antydepresantami. Jeżeli odczuwamy jakikolwiek spadek formy, wahania nastroju lub uczucie przygnębienia z niewiadomych przyczyn, to może to oznaczać zaburzenia gospodarki hormonalnej (w tym hormonu szczęścia), ale także niedobory niektórych składników odżywczych.

Na nastrój i samopoczucie wpływają, takie czynniki jak: długość i jakość snu, zaburzenia mikroflory jelitowej, wartości parametrów takich jak: trójglicerydy, cholesterol całkowity i jego frakcje, glukoza na czczo i tolerancja oraz gospodarka hormonalna. To ostatnie to w szczególności produkcja i wydzielanie do organizmu hormonów dopaminy i serotoniny. Dlatego należy postawić w diecie na produkty będące dobrym źródłem białka, w skład którego wchodzi aminokwas tryptofan (budulec cząsteczki serotoniny). Produktami, którymi możemy go dostarczyć są: ryby, mięso, produkty pełnoziarniste, produkty mleczne, pestki i nasiona roślin strączkowych, suszone daktyle, banany, awokado i jaja.

Zalecana jest dieta wspierająca pracę mózgu, która również ma swój udział w regulowaniu hormonów przysadki i podwzgórza. Wyrównując funkcjonowanie i prace obu gruczołów wydzielniczych oraz stosując prawidłowo zbilansowaną dietę jesteśmy w stanie zredukować ryzyko wahań nastroju. Należy także zwrócić szczególną uwagę na zawartość w diecie witamin z grupy B oraz D.

Konsultacja z dietetykiem

Składniki żywności powodujące rozchwianie emocjonalne to nadmiar cukru oraz tłuszczów trans i nasyconych. W żywności są obecne również substancje wpływające na ośrodek stymulacji – pobudzenia (wydzielania adrenaliny), takie jak: tartrazyna, żółcień pomarańczowa, benzoesan sodu, siarczyny oraz glutaminian sodu, będącymi sztucznymi dodatkami do żywności mogącymi nawet powodować nadpobudliwość, problemy z koncentracją oraz nawet zachowania agresywne u konsumenta. Najczęściej pochodzące z produktów przetworzonych.

Wymienione powyżej produkty to tak naprawdę tylko produkty, które wesprą pracę Twojego mózgu, wyregulują gospodarkę hormonalną oraz będą stanowić substrat do wyprodukowania hormonów szczęścia. Dobrze jest mieć te produkty spożywcze na uwadze, ale tak naprawdę to dajmy naszej głowie odpocząć od myślenia o tym co mogę, a czego nie mogę zjeść (chociaż wszystko z umiarem, nie dajmy się ponieść zbyt zuchwale).

Wprowadzanie w ciąż to nowych restrykcji w diecie nie sprzyja dobremu samopoczuciu, a nawet przyprawia nas o zawrót głowy i poczucie nieefektywności. Prawda? A jeśli nawet kolejne ograniczenia w diecie mogą nas nawet rozzłościć i zniechęcić do dalszych prób. Rozdrażnienie może także się pojawić przy zbyt szybkim i gwałtownym wprowadzeniu zbyt wielu zmian w diecie, np. odstawienie z dnia na dzień słodyczy, które tak bardzo lubisz i jesz je codziennie.

umów wizytę

Jak dieta wpływa na samopoczucie? – odpowiada dietetyk Poznań Zuzanna Rosińska DietetykFit

Zapraszam do zapoznania się z naszym CENNIKIEM usług dietetycznych